Glimakra of Sweden köper Fanérami Sweden

2016-07-07

Glimakra of Sweden AB, som är en del i Garpco-koncernen, har köpt konkursboet efter Fanérami Sweden AB, en producent av komponenter till svensk möbelindustri. Glimakra kommer bland annat att ta över driften av Fanéramis fabrik i Tranås.

Glimakra of Sweden AB tillverkar och säljer produktsystem för inredning av offentlig miljö. Sortimentet består främst av skärmväggar med tillhörande produktsortiment som t.ex. receptionsdiskar. Bolaget har även en avdelning som producerar måttanpassade specialfönster. Glimakra of Sweden har under de senaste åren haft en god tillväxt vilket resulterat i en full beläggning i fabriken som ligger i norra Skåne.

- Det är därför mycket roligt att kunna satsa vidare på svensk möbelindustri genom köpet av Fanérami, säger bolagets vd Ronny
Englund i en presskommentar.

Fanérami Sweden AB är en producent av komponenter till svensk möbelindustri. Bolaget har sin bakgrund i att leverera fanér samt
jalusier men har på senare år blivit en komplett möbelfabrik med moderna CNC-maskiner och en miljövänlig lackavdelning.
Bolaget har under det senaste året flyttat samman två separata produktionsanläggningar till Tranås. Denna flytt krävde mer resurser än planerat, vilket ledde till att bolaget gick i konkurs. Flytten är nu helt genomförd och produktionsenheten i Tranås blir en helt integrerad del i Glimakra of Sweden AB.

- Det är mycket skönt att det så snabbt kom in en långsiktig ägare med god ekonomi som kan leda denna enhet vidare, säger Christian Dahlström tidigare ägare för Fanérami som nu blir platschef för Glimakras enhet i Tranås.

Källa: Pressmeddelande