Anders Ferbe ny styrelseordförande i Teknikcollege

2016-03-07

I samband med Riksföreningen Teknikcollege Sveriges årsmöte den 3 mars i Stockholm valdes IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe till ny ordförande. Anders satt tidigare som vice ordförande i föreningen. Teknikcollege ägs gemensamt av industrins parter och ordförandeskapet växlar mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisation.

– Det känns både hedrande och spännande, Teknikcollege är ett fantastiskt koncept, helt unikt i sitt slag. Men uppdraget är också utmanande, särskilt när man tänker på industrins enorma framtida kompetensbehov, säger Anders Ferbe i en presskommentar.

Tidigare ordförande Åke Svensson, vd på Teknikföretagen, lämnar där med sin post efter två år och tar själv över som vice ordförande.

Arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna inom Industrirådet initierade konceptet Teknikcollege 2004 och tog därmed en aktiv roll i att förändra situationen inom industriellt inriktad utbildning. Med målsättningen att höja utbildningskvalitén och säkra den svenska industrins långsiktiga kompetensförsörjningsbehov har Teknikcollege genererat en historisk förändring inom det svenska utbildningsväsendet.

Inom Teknikcollege samverkar utbildningsanordnare, kommuner och näringsliv för att öka attraktionskraften och kvaliteten på tekniskt inriktade utbildningar, på gymnasial och eftergymnasial nivå. Idag finns 25 certifierade Teknikcollegeregioner med ca 3000 företag och ett 150-tal utbildningsanordnare över hela Sverige.

Källa: Pressmeddelande