Rekordresultat för Trä & Teknik

2016-09-12

Årets Trä & Teknik avslutades i fredags på Svenska Mässan i Göteborg. Mässan befäste i år sin ställning som träindustrins helt dominerande mötesplats. Antalet besökare ökade med 17 procent. Och utställarna vittnar om rekordförsäljning:
- Vi sålde fem maskiner för sju miljoner kr, direkt på mässgolvet. Det har aldrig hänt förut, säger Per-Axel Noryd, Norden-chef på Biesse.

Med 233 utställare och 7 171 dagsbesök ökade årets mässa, i båda fallen, med cirka 17 procent mot senaste mässan 2014.

- Mycket glädjande givetvis. Och ett tecken på att vår satsning på att utveckla mässan lyckats, säger Annika Persson, affärsutvecklare på Svenska Mässan. Årets mässa var egentligen startskottet på en utvecklingsresa för Trä & Teknik. Vi har baserat hela mässan på våra besökares önskemål: vad de vill ha, vad de vill se, vilka de vill träffa.

Under mässan gjordes en storsatsning på seminarier från två scener, Wood Fusion och Morgondagens Träproduktion.

- Inte minst var de seminarier som handlade om Lean och hur man ska effektivisera och automatisera produktionen mycket uppskattade. Detsamma gäller seminarierna och debatterna med toppolitiker och med företrädare för bl a stora bygg- och möbelföretag.

Så här tyckte några medverkande:

Peter Eriksson (MP), bostadsminister:
“En mycket spännande mässa, som visat fram massor av ny teknik. Det tyder på framtidstro. Ökat byggande i trä innebär inte bara att vi löser klimat- och miljöproblem, det innebär också att vi kan bygga lite billigare och mer industriellt. Mötesplatser där man lär sig av varandra tror jag är grunden för att bli effektivare och även öka exporten.”

Ola Johansson (C), bostadspolitisk talesman:
“Årets mässa visar att det finns en stor vilja att samverka inom träindustrin, men man efterlyser ett initiativ någonstans ifrån. Kanske från de som sitter på riskkapitalen, kanske från de stora kundföretagen. Men jag tror också att vi politiker har ett ansvar. Mässan är en viktig plattform för att skapa den förståelse som krävs. Att vi måste börja bygga mer i trä står helt klart.“

Källa: Pressmeddelande, Trä & Teknik