TMF. Länk till startsidan för webbplatsen.

TMF kommenterar fällande dom mot Designers Revolt: ”Domen visar att det inte går att parasitera på andras arbete”

2016-10-13

Det blev en fällande dom i Sveriges hittills största rättegång om piratkopierad design. Tre personer fälldes för brott mot bland annat upphovsrättslagen.

- Det är bra att domstolen upprätthåller skyddet för upphovsrätt och tydliggör att det inte går att parasitera på andras arbete. Men problemet med omfattande piratkopiering kvarstår och hotar inte bara den svenska möbelbranschen på sikt. Hela den svenska industrin bygger på innovativa idéer, kvalitet och starka varumärken. Vi kan och vill inte tävla om att hålla de lägsta priserna. Investeringar i god kvalitet och design måste löna sig, säger David Johnsson, vd på Trä- och Möbelföretagen, TMF.

Det var i december 2015 som åtal väcktes mot fyra personer inblandade i inredningsföretaget Designers Revolt. Enligt åtalet har bolaget varit registrerat på Isle of Man men haft sin huvudsakliga verksamhet i Älvkarleby.

- Sverige ligger i framkant när det gäller möbeldesign och ofta handlar det om småföretag på landsbygden, men tyvärr har piratkopiering länge kunnat snedvrida konkurrensen. Det är klart att det blir billigare när utvecklings- och designarbetet redan är gjort och betalt av någon annan. Svensk möbeldesign, och företagens förmåga att ligga i framkant, bygger på möjligheten att också kunna ta betalt för sina varor. Tar man bort den möjligheten kommer framtiden bygga på mindre, inte mer, kvalitativ design, säger David Johnsson.

David Johnsson, vd TMF, 08-762 72 67, david.johnsson@tmf.se
Anne Rådestad, kommunikationschef, TMF, 070-562 72 04, anne.radestad@tmf.se